۸ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۰۹

گزارش خبری/

آرزوی 30 ساله خرم آبادیها در آستانه تحقق/ صنوف آلاینده منتقل می شوند

آرزوی 30 ساله خرم آبادیها در آستانه تحقق/ صنوف آلاینده منتقل می شوند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: شهرک صنوف آلاینده خرم آباد پروژه ای است که حدود سه دهه مردم مرکز لرستان منتظر عملیاتی شدن آن بودند و حال در دولت دهم حداکثر ظرف دو ماه آینده اولین فاز این مجتمع به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد قارچ گونه برخی صنوف در شهرها موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی های هوا، صوتی، زیست محیطی و ترافیکی شده است.

مطالعات موجود حاکی از آن است که مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهرهای ایران به خصوص در کلانشهرها بیشتر به واحدهای کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه های خودرو، نجاری، آهنگری، آبکاری و ... متعلق است.

این فعالیت ها از یک سو در ایجاد اشتغال، تامین کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم بکارگیری روش های کنترل آلودگی و مزاحمت، استقرار آنها در بافت شهری مشکلات بی شماری را به همراه دارد که برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.

وجود کارگاه ها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری در مرکز لرستان از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و نیز بروز سد معبر در پیاده روها در شهرها شده است.

این در حالیست که براساس طرحهای بالادست و استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی وجود این کارگاه ها در سطح شهر ممنوع است و دستگاههای مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.

در این زمینه همه مشاغل صنعتی که آلودگی های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و نمی توانند از آلودگی های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحدها کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده که نیازمند ایجاد مجتمع ها و شهرک هایی در مکان مناسب و با امکانات کافی است.

در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با همکاری دیگر دستگاهها و همچنین پیگیری های استاندار لرستان اقدام به آغاز عملیات اجرایی مجتمع صنوف آلاینده خرم آباد کرد تا طب وعده های مسئولان ظرف حداکثر دو ماه آینده اولین فاز این مجتمع به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فاز اول شهرک صنوف آلاینده خرم آباد تا دو ماه آینده یعنی تا اواخر مهرماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

حجت الله بیرانوند با بیان اینکه در فاز اول نمایشگاههای اتومبیل از شهر خرم آباد خارج خواهند شد، افزود: به تدریج دیگر صنوف آلاینده خرم آباد در فازبندیهای بعدی زمینه خروج از شهر را پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه صنوف آلاینده بر اساس اولویت بندی به مرور از خرم آباد منتقل می شوند، یادآور شد: شهرک در دست احداث صنوف آلاینده خرم آباد از جمله پروژه های کم نظیر در کشور است.

بیرانوند با بیان اینکه در فازهای بعدی عمده فروشان و جوشکاران به محل شهرک صنوف آلاینده خرم آباد انتقال داده می شوند، افزود: راه اندازی این شهرک در ساماندهی شهر خرم آباد و صنوف این شهر نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به احداث شهرک صنوف آلاینده خرم آباد در زمینی به مساحت 30 هکتار، ادامه داد: در این شهرک صنوف آلاینده هزار و 300 واحد صنفی در قالب 13 رسته صنفی ساماندهی خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تقدیر از پیگیری های استاندار لرستان برای راه اندازی این شهرک صنوف آلاینده، گفت: در فاز اول بیش از 100 واحد نمایشگاه اتومبیل به این شهرک منتقل خواهد شد.

بیرانوند تصریح کرد: با انتقال صنوف آلاینده خرم آباد به این شهرک مبلمان شهری خرم آباد متحول خواهد شد.

کد خبر 1682865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha